Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čumenďáci a putyka

Ukázka z připravovaného románu Víme svý, který završí triologii Bereme co je. I. Díl – Bereme co je, II. Díl – Obsazeno

Dny jsou nekonečné a plavé, noci teplé a hvězdnaté s křivými obrazy zákeřných snů. Šťastná láska je o strach. Tohle nemůže trvat věčně – zaklape výhružnou tlamkou v hloubce zubatá, svítivá ryba - přízrak strachu. Spím nahatá jen pod prostěradlem. Probouzí mě sálavé teplo z vyhřátých zdí a vlastní mělký dech, cítím na sobě nelítostné, hrabivé ruce. Jsou to transformované podlebeční pohledy Liňovanů. Také oni mají sny. Kamarádí s tou děvkou z knihovny - jak to, hernajs, že taky nepřijímá? Dyk přeciž vrána k vráně sedá! A co ten hajzlík z Prahy? My sme jí byli špatný, že jo. Franta s tim přefiknutim taky nejspíš kecal… Já bych věděl co s ní! A tu se vznáším nad spícím Liňovem a vidím své tělo uprostřed teplé noci z výšky nebeské lhostejnosti, dívám se jak se celá holá převaluju bezbranná a samotinká v prázdné škole obklíčena nečistými sny ožralých, páchnoucích samců v okolních domcích… Ráno to ale vidím jinak. Udělala jsem velkou chybu, že jsem s místníma od začátku nemluvila. Nerozvinula vztahy, nepřijala roli sousedky se vším, co k tomu patří, nepoklábosila s ženskýma v konzumu. Lidi se s leckým srovnají, smíří, jenom když ale dotyčnej pustí o sobě nějaké informace, poodhalí malinko ledví. Když nic nepoví, sami si domyslí a je to posměšné a zlomyslné domýšlení. Kamarádím tu trochu jen s Rumunem, který je ovšem za blbce protože neumí česky, nechodí s chlapama chlastat a furt maká jako barevnej na tý svý podělaný zahradě. Přikradl se další horký podvečer, sedím v kuchyni před vychlazenou kofolou, ale ani se nenapiju zasažena tím náhlým vhledem. Ve vesnici nestačí být jen zdvořilá a všechny pěkně zdravit! Na to mi kašlou. Nojo, jenže když já se obávám ztráty soukromí. To se tu zcizuje především čumendou. To přijde téměř kdokoliv, téměř kdykoliv na neohlášenou návštěvu. Jakápak já jsem návštěva, zasměje se. Du se na tebe jen mrknout. Hele puč mi sirky. Pepř, Jar, cukr… Na, tady máš pár čerstvejch vajec. Ale jen ber. A umej si je, sou trochu posraný. To máme dneska horko, co. Čumenďák se rozvalí na gauči a celkem mlčí, pozoruje cvrkot. Řečma typu poslyš, já mám teď nějakou práci jej nelze vystrnadit, neboť proto přeciž hernajs přišel, aby viděl co tak celej den dělám, čím se teda jako vůbec zabejvám. Aby mohl říkat: tak du vod tý Pavly. Přešívá si ňáký hadry. Nebo: taky furt jen čumí do knížek… Když ho moje činnost nebaví, klidně si schrupne. Budu-li zrovna vařit, poradí. Trčí někde zbytečnej hřebík? Doběhne domů pro kleště. Pomluví s gustem sousedy. Snaží se něco vyzvědět. Hodiny ubíhají, pomalu se šeří. Kdosi zaklepe na okno a zahuláká: mámo seš tam? Nejni tam naše máma? Jo,sem tu, poď dovnitř ne, my tady zrovna… pozve sousedka syna co se vrací z rozmetání hnoje ke mně do bytu. Vyběhne mu dokonce otevřít: ať se taky trochu protáhnu. Zívá, protahuje se. Syn se rozvalí, zaplní pokoj agresivním pachem močůvky. Dal bych si pivčo, nemáš? Jak dlouho už tu, žencký, drbete? Tak si roužněte, ne? Den je u konce. Ale jsou tu ještě putyky. Třeba v nich přebývá duch místního lidu. V literatuře se to sem tam tvrdí. Jsou spisovatelé, jejichž život a dílo v putykách doslova koření. Představuju si jak vejdu k Červovi, přisednu k Liňovanům, buchnu půllitrem o jejich, utřu z pusy hřbetem ruky pěnu, vždyť co je na tom? Hospody mám vychozený, pivo ráda. Poklábosím, opatrně odkryju kousíček ledví, změním poznenáhlu soud montérkových chlapíků. Dyk je to normální holka. A jak jí šmakuje pivčo, viděls, čéče. Vyzunkla tři, násoska jedna. Štyry, vole. Nééé tři, dyk sem vedle ní seděl, ne? Nijak moc si nezadám, vyptám se na polní práce, vypadnu, kdy budu chtít. Naznačím o co mi jako v tom životě jde. Budou se pochechtávat, že jsem naivní, ale nebudu pak už za namyšlenou. To je na vesnici smrtelnej hřích. V liňovských zahrádkách zrají jahody, čáp klape zobákem jak venkovskej strejda dřeváky. Jdu, musím, lačné dítě cest, básničkuju si, nazouvám si pohodlné tenisky a vydávám se na pětikilometrovou cestu známou krajinou. Měkké, dlouhé, rozpité stíny šrafují cestu, krávy leží v louce jak balvany a voní sytě mlékem, káně visí na nebeském provázku. V blankytné poletují jiřičky, skřeky rorýse náhle protrhnou poklid nebes. Jemně rachotí cvrček. Roztopená plotna dne vychládá, pokosená tráva vypouští za křiku vůní svou brčálovou duši. Nesu si pod čelem sklenku s vínem, dolitým přes míru. Putyka U červa je přeplněná žíznivejma. Ventilačka udřeně klape zčernalýma lištama, přestože je hospoda celá dokořán, dovnitř se prodírá luft venkovské noci a ven líně plují pláty dýmu, a taky proto, aby mohli pivaři, co se už nevejdou a stojí a posedávají na chodníku, pohodlně nabírat u výčepu pitivo. Zevnitř proudí mohutné inualéééé křičené rudými tvářemi, tři mužští si na to dokonce musejí stoupnout, drží se kolem ramen a pohupují se v odvěkém opileckém bratrství. Náznak zpěvu jen matně prosvítá tím známým tuřím řevem, v prackách jim pableskují smaragdy peprmintky. Vyřvávají sprosťárny, ale co bych si to brala osobně, někteří chlapi jsou prostě prasata, já ale vyciťuju, že hlavně z nejistoty před tím naším suverénním, posměšným, pragmatickým, lákavým, ale často nedostupným ženským elementem. Neboť jsme potenciální dárkyně nejrůznějších lahod, ale dovolujeme si vybírat koho obdarovat a koho nikoliv a to je pro některé chlapíčky hluboká frustrace. Také proto nás někteří z nich ponižujou, další dokonce znásilňujou nebo po tom alespoň touží a moc se jim líbí představa, jak nás plácají na holou. Chápu je a trochu i lituju, ale se všema ostatníma savčíma i ptačíma samičkama sdílím mínění, že si nás samec musí zasloužit. Jsme zamčenými dvířky k plnohodnotné slasti a také tajemnými vrátky k náznaku nesmrtelnosti, jen přes nás se můžou zreplikovat. Jen ať samec tancuje, nadouvá hruď, vypne se k výkonům. Nakonec z toho jejich prestižního tanečku potažmo získává kultura, těží z něj civilizace. I když zrovinka z těhle tří… Vrtím v údivu hlavou a zírám na řvouny přes otevřené okno, neboť mě fascinujou. Jsou zjevně šťastní, narostli a napřímili se v té furiantské euforii. Chlapi a pár holek co hučí jak včelí roj na chodníku, jsou už na první pohled pouzí vandráci a vzácní turisté, vzácní proto, neboť kdo by s nadšením jezdil do kraje, kde je každou chvíli perlustrován pohraničníky, do kraje omotaného ostnatým drátem? Štamgasti mají u Červa samozřejmě přednost a domovské právo, vždyť co už sem donesli výplat a doma vyslechli lamentací! Navíc si putyku zabrali hned odpoledne, po šichtě v lese a na statku. S letňákama se nebaví, ale přesto to jejich nařvané ejchuchu je tak trochu pro cizácké uši – náznak teritoriálního záboru. Vandrák se stylovým tečkovaným šátečkem na býčím krku se prodral k výčepu, přinesl dva mokré, studené půllitry a jeden mi podal. Udělala jsem na něj vděčné oči, křísli jsme o sebe těžkým sklem. Dívám se přes sklenici jako přes barevné sklíčko na ty pivní výjevy, nadechnu hořkou vůni. První hlt nejvíc blaží. Do vrnících útrob spouštím zlatou šňůrku, kudy teče, tudy chladí a pozlacuje trubky. Druhé pivo si už dávám uvnitř s Liňovany. Projevujou mi teatrální, posměšnou ouctu, docela chápu že jinak nemůžou a zůstávám v klidu. Vychrtlej Pepa vtahuje při nasávání z pomačkané letky našedlé tváře s hlubokým rýhováním, liňovský agronom, chlap kolem padesátky, si nutkavě přihlazuje vlnité, husté vlasy, které mu snižují čelo. Tam kde mají jiní pod očima propadlé kroužky má rostlinář tmavé hrboly jako nějaký exotický ještěr. Nevyrostlý mladíček s drobnou, ostrou a uhrovitou tváří si každou chvíli opovržlivě uplivuje, Franta co mi rozmlátil dárky od Otíka a vysnil si a kdekomu vyprávěl cosi o našem propojení na kuchyňském stole vztekle klopí oči. Opatrný výslech zahajuje Pepa: „Tak jak? Jak se vám tu líbí? Teda jako u nás, v Liňově?“ Agronom se vtírá: „To je otázka! Jak se může líbit slečince z Prahy mezi kravincema, že jo, slečno.“ Výrostek si uplivuje: „Z Prahy jo, vole! V Praze tam je blaze, vole.“ Odkrývám maličko ledví a vykládám jim, že jsem vlastně ze Strakonic. V Praze jsem se zkoušela uchytit, ale nějak mi to nevyšlo. V Českých Budějovicích jsem sice sehnala místo, ale horší to bylo s bydlením. Chlapi se ksichtí nějak zaraženě, odmítavě, hledí znuděně stranou. Přesto ještě zdvořile odpovídám na původní dotaz: „V Liňově se mi líbí hlavně lesy a vůbec krajina“. Pepa nevěřícně hlesne: „Takže lesy, jo?“ Jsem z té hádanky, jak se jim trošku zalíbit, tumpachová. No ale mohla jsem si všimnout, že nad lesy a nějakou krajinou se místní nerozplývají, za ty tři měsíce jsem při svém toulání po okolí Liňova nepotkala člověka. Výrostek vyvrací oči, došly mu sliny. Čuchání ke kytičkám a dojímání nad zpěvem ptáčků si můžou dovolit leda nemakačenkové z města, kerý se nad venkovskejma s tím svým pitomým nadšením jedině vytahujou. Řeč klopýtá, je hořká a skrytě nepřátelská. Ještě to ale nevzdávám. „Vy hodně čtete, že jo?“ Vytahuje na mě další nepravost agronom. „Co by nečetla,“ zastává se mě s potutelným úsměvem Pepa. „Dyk je mladá ne, vy volové, že jo, slečno. A jenom v tý knihovně co maj knížek…“ Výrostek vyprskl, zakokrhal se zvrácenou hlavou a zařval: „V knihovně! Týýýjo, volové.“ Agronom se pochechtává, hrboly mu tmavnou, oči nevidět: „Hele a eslipak víte, jak se dá nejlíp číst?“ Výrostek neví a tak otráveně zvrací oči ke stropu. Pepa krčí nad pitomou otázkou rameny, Franta se v očekávání fóru nejistě uculuje. „No přece na dece!“ Kluk zařve gagaga a pak nasadí hý-á hý-á húúú, musí až bušit do stolu, ty si vůl, krávo, volá schválně k ostatním štamgastům a ti na nás koukají s odtažitým zájmem jako na divadlo. Franta už oči neklopí, vítězně se směje, houpe se přitom na židli a drží se pro sichr špičkama prstů za okraj stolu, Pepa nevěřícně vrtí hlavou, zavile se pochechtává, zakrývá si dlaní pusu s několika zčernalými pahýly. Upřesnění, že ta deka ale musí bejt s medvídkama zvedlo hladinu řevu o příčku výš. Koukají se při tom svém veselí úpěnlivě pouze na sebe nebo stranou, jako bych tu s nimi neseděla. Jen Franta mě náhle a rychle švihne nenávistným pohledem. Někteří pivaři od vedlejších stolů se významně uculují, trousí uštěpačné postřehy, mrkají po sobě. Tlustý člověk s visícím pyskem v polopatickém gestu ukazuje to čtení. Daří se mi tvářit neutrálně, skoro lhostejně, ale cítím se ponížená, když vyciťuju, že mě sousedé, s nimiž jsem si chtěla snaživě pohovořit o polních pracech, ve svých představách na dece s medvídky pováleli a vztekle, nenávistně znásilnili, je jim totiž jasný, že jsem stejná děvka jako ta druhá od kultury, ale dáme jen lepším pánům a ne chlapům co musej makat těmadle rukama. Přesně tohle si myslí a mně konečně dochází co se jim mele v šišatých palicích, konečně mi dochází, že naše lidské, sousedské sblížení nemá šanci. Jestli já nejsem trošičku natvrdlá. Normální holka se zdravými instinkty by do téhle pasti vůbec nelezla. Takže teď jsem zase o něco víc umazaná od života. Jenže k čemu mi to je, to opravdu nevím. Ve dveřích se po lokále rozhlíží ošátkovaný vandrák, hledá mě v závojích dýmu, neboť nechal poodlítnout křepeličku a teď mu došla ztráta jistých šancí. Má kulatou hlavu s bledýma kudrnama, v zarudlé tváři šedé oči, vyzařuje sílu a zdraví. Severskej typ. Mávnu na něj a k liňovským houknu, že tu mám kamaráda a oni ještě po mně plivnou tím pitomým ale pravdivým: kamarád taky rád. „Nepudem se projít?“ Ptá se neznámej a šoupne dychtivě keckou. „Nemůžu. Já někoho mám, víš?“ Kde? Rozhlíží se vtipně. Vysvětluju mu cosi jen v náznacích ale překvapivě sklesle, nejspíš mi právě podprahově dochází moje pustá existence mezi jednoduše strukturovanejma na rozdíl od prostředí, v němž se pohybuje vysokoškolský student architektury, slavící úspěchy s jakousi jazzrockovou kapelou a vzpomínající na dva roky života v neuvěřitelném, zjevně existujícím Londýně. Myslela jsem si, že neumím závidět a tu to máme. „Já mám zase ženu a dítě,“ říká klidně vazoun. „A přesto bych… No chtěl bych se s tebou projít. Co je na tom prosim tebe špatnýho? Póoóóď, dem,“ chytá mě za ruku, ale já mu ji vyškubla. Přepadla mě únava z chlapů podobná nenávisti. V hradním sklípku se ještě svítí, kastelán, předseda svazu československo – sovětského přátelství otráveně šmíruje pár turistů. Nad nevelkým, úhledným hradem se vznáší mladá letní noc, blikají úlevně nelidské, třpytivé světy. Z lesů se houlá pára jak z prádelních hrnců. Klesám na židli ve své kanceláři, hledím na telefon. Někomu zavolám. Sedím v modré tmě nekonečně dlouho, strnule naslouchám svému srdci a kopytům pádících představ. Probírám se s myšlenkou, že neznám nikoho, koho bych zajímala.

Autor: Věra Nosková | úterý 2.10.2007 19:01 | karma článku: 16,28 | přečteno: 1180x
  • Další články autora

Věra Nosková

Život se semaforem

Konečně jsem dosáhla soustředění, lapám po slovech, hledám dokonale padnoucí výraz. Je mi nad jiné radosti milejší nová svěží myšlenka, neobvyklé slovní spojení, sarkastický postřeh.

20.6.2018 v 22:00 | Karma: 0 | Přečteno: 18x | Diskuse| Osobní

Věra Nosková

Neviditelná a nešikovná ruka

Od volného trhu očekávám obchodní inteligenci a pružnost, sledování potřeb spotřebitelů, statistik a mezer v nabídce, vyhledávání možností jak zvýšit zisk. Ale některé projevy kapitalismu v Čechách nesou rysy zkostnatělosti, amatérismu, tuposti a dokonce lhostejností k zisku, což jsou vlastnosti, které připomínají neschopnost dnes už historických národních podniků.

12.2.2009 v 22:32 | Karma: 13,89 | Přečteno: 634x | Diskuse| Ekonomika

Věra Nosková

Silvestr by se divil

Poslední den roku máme vlastně oslavovat kněze, který přežil za císaře Diokleciána pronásledování křesťanů, a stal se v roce 314 papežem. Jmenoval se Silvestr. Silvestrovská noc začala být zajímavá v průběhu 16. století, kdy se ve většině křesťanských zemí ustálil gregoriánský kalendář. Vždy nevděčný běh historie dal zapomenout na papeže a jméno svatého se v devatenáctém století stalo synonymem pro bujné až bohapusté veselí.

30.12.2007 v 11:06 | Karma: 17,47 | Přečteno: 3032x | Diskuse| Společnost

Věra Nosková

Se Sluncem se nedomluvíme

Bývá občas docela výhodné, když se stane z některého tématu takzvané politikum. Než k tomu dojde, téma plíživě vznikne - většinou v reakci na neutěšené a přežité poměry - nabývá na objemu, vážnosti a popularitě, většinou během dlouhých desítek let.

9.11.2007 v 9:57 | Karma: 9,30 | Přečteno: 866x | Diskuse| Společnost

Věra Nosková

Vymalujte si hvězdným prachem

Pan Kokeš je suverénní jak hollywoodská hvězda. Proměřuje nám primitivním přístrojkem byt a diví se: „Jak v tom sajrajtu můžete žít?“ Byt je už s ohledem na jeho návštěvu uklizený, o čem to mluví? Samozřejmě že jde o negativní energii prýštící ze země, kosmu, elektrospotřebičů, mobilů, počítačů, umělých hmot... Nabízí produkty své mateřské firmy, které mají tu moc vše odstínit.

11.10.2007 v 11:57 | Karma: 7,29 | Přečteno: 662x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno 

Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Největší hrozbou je ruský imperialismus, řekl Lipavský v Budapešti

26. dubna 2024  11:05,  aktualizováno  11:58

Český ministr Jan Lipavský na setkání se svým maďarským protějškem Péterem Szijjártóem uvedl, že...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024,  aktualizováno  11:26

Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...

  • Počet článků 8
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1832x
Prozaička, autorka románů Bereme, co je, Obsazeno, knížky textů Ať si holky popláčou. Novinářka (1991 - 2002),nyní externí a příležitostná. Členka PEN klubu a Českého klubu skeptiků Sisyfos.